Published:
8 juli 2019
Share Post:

Logistiek en Warehousing. Hoe werkt dat nu?

Bij Dresz bieden we een uitgebreid scala logistieke diensten aan. Dat kun je heel breed nemen, van transport inkomend, uitgaand tot warehousing. Hoe dat allemaal werkt? Supply Chain Manager Wilant van Gils legt uit.

Wilant van Gils, al bijna 9 jaar werkzaam bij Dresz, vertelt graag over zijn functie als Supply Chain Manager. Na zijn topsportcarrière als wielrenner, was Wilant op zoek naar een nieuwe passie. “Nadeel van een lange topsportcarrière is dat je je plaats niet kent in de ‘normale’ maatschappij. Voordeel is dat je weet dat opgeven geen optie is.” Na een zoektocht is hij begonnen, zonder enige ervaring, als Orderpicker bij Dresz. ‘’Mijn CV was niet sluitend. Opluchting dat Dresz verder kijkt en ambitie/houding een belangrijk aspect vindt. Met wat opleidingen en doorzettingsvermogen heb ik de functie bereikt van vandaag.’’

Supply Chain Manager; Supply Chain kijkt naar alle partijen die betrokken zijn in het vervullen van de klantvraag. Voorraadbeheer en de logistieke aspecten zijn de voornaamste onderdelen uit de keten waar de focus van Wilant op ligt. Wilant zit daarnaast nog in de ‘green team’ en ‘procesverbetering’ werkgroepen met als doel operationele zaken te optimaliseren, zoals werkprocessen. ‘’Als er iets aangepakt moet worden, ben ik van de partij.’’

‘’Met wat opleidingen en doorzettingsvermogen heb ik de functie bereikt van vandaag.’’

Wat maakt werken bij Dresz zo leuk?
‘’Klinkt cliché, maar ik krijg de mogelijkheid om naast de taken die van me verwacht worden, uitdagingen te zoeken die bij me passen. Daarnaast heb ik leuke collega’s. Er wordt veel gelachen en ik denk dat dat een goed beeld schets van een mooi team. Één van de kernwaarden van Dresz is daarom ook ‘samenwerking’. Je merkt dat iedereen altijd weer die extra stap zet om zijn/haar werk nog beter te doen. Heeft een van mijn collega’s teveel hooi op zijn vorm genomen? Dat vangen we dat samen op! Mooi om te zien dat ieder teamlid van Dresz er alles aan doet om de klanten blij te maken. ‘’

Wat het vak verder zo uitdagend maakt? ‘’In supply chain (ketenmanagement) wordt er gekeken naar de stromen van informatie, goederen en geld van leverancier tot klant. Dresz staat voor flexibel, immers elke klant staat centraal. Om die wendbaarheid te kunnen waarborgen zijn communicatie en samenwerken noodzakelijk. Doel is om processen te optimaliseren om zo de strategische en commerciële doelstellingen te ondersteunen. Daarnaast krijg ik hier veel vrijheid, maar wel met een professionele organisatie die achter me staat. ‘’

Hoe ziet jouw werkdag eruit?
‘’Koffie, daar starten we mee. En omdat mijn takenpakket vol uitdagingen zit, ziet elke dag er ook anders uit. ’’

Welke bijzondere veranderingen heb je meegemaakt binnen Dresz?
‘’Dat het kantoor is verhuisd naar de 1e etage, maar ook de groei / toename van aantal collega’s (toen ik bij Dresz begon, had ik 7 collega’s, nu inmiddels meer dan 20). Ook mijn werkplek van het magazijn naar boven. Strategisch besluit om inpandig magazijn te sluiten. Overigens vond ik sluiten van het magazijn wel een dingetje. Het is lang mijn domein geweest waar ik mooie momenten heb beleefd.’’

‘’Ik krijg de mogelijkheid om naast de taken die van me verwacht worden, uitdagingen te zoeken die bij me passen.’’

En welke verandering had specifiek impact op jouw functie?
‘’Inhoudelijk was dat de stap van Orderpicker naar kantoor(pick). Je zou kunnen zeggen dat ik eerst de dozen zelf heb ingepakt en later zorgen dat de dozen werden ingepakt.’’

De coronapandemie, wat voor impact had dat op alle logistieke activiteiten binnen en buiten Dresz?
‘’Het bekende verhaal wat iedereen in alle nieuwsmedia heeft meegekregen. We hebben een tijdje te maken gehad met lockdowns en winkelsluitingen. Hierdoor werden uitgaande orders belemmerd. Inkomend hadden we de grootste uitdagingen (en eigenlijk nog steeds). De besmettingen hebben impact op afhandeling op de containerterminals. En als klap op de vuurpijl; we hadden ook nog een boot die vast kwam te zitten in het Suezkanaal wat het allemaal verslechterde. Consequentie: torenhoge transporttarieven die we zelf op moesten vangen en levertijden aan klanten die we niet konden naleven. Vandaag de dag hebben we nog steeds te maken met hoge transporttarieven, maar dit pakken we met de klanten beter op en we blijven als bedrijf ten alle tijden flexibel meebewegen met dit soort veranderingen.’’

Hoe ziet het logistieke proces eruit vanaf de orderplaatsing?
‘’Vaak begint het bij mij al voordat de order wordt geplaatst. Een van mijn taken is borgen van de transportkosten en daar goede afspraken over maken. Dat is nu nog belangrijker dan voorheen. Als Suppy Chain Manager zorg je ook voor een optimale container vulling en voorraadstand. Hoe wil onze klant de goederen ontvangen? Wat is het optimale doosformaat voor de gewenste pallet om transportkosten en opslagkosten te reduceren? Moeten we verschillende orders combineren in 1 container? Soms levert dat een hele puzzel op. Om ons aan gemaakte leverafspraken te houden, zorgen we er bij logistiek voor dat de containers tijdig worden geboekt, invoerdocumenten op orde zijn en een correcte planning van de te lossen containers bij het extern warehouse ligt. Voor mij houdt het hierna zeker nog niet op. Van de artikelen die we op voorraad hebben liggen, voeren we actief voorraadbeheer en adviseren we klanten tijdig op lagere of hogere doorloopsnelheid om samen tot een goed schap beheer te komen.”

Heb je nog een interessant toevoeging op bovenstaande vraag?
‘’Jazeker. Vóór de coronapandemie hadden we sturing op JIT (just in time) leveringen. Kort gezegd, de artikelen werden nét op tijd ontvangen voor uitlevering zodat deze zo kort mogelijk op voorraad zouden liggen. Met de huidige transittijden en transporttarieven zien we dat het tegenwoordig verstandiger is om grotere voorraden aan te leggen. Grotere aantallen in minder zendingen, en dus meer volle containers. Het is een weegschaal die we in het midden proberen te houden; leverbetrouwbaarheid vs. Voorraadkosten. Dit geeft ook weer een mooie voorbeeld hoe we zo optimaal mogelijk meebewegen met de ontwikkelingen die zich in de markt voordoen. We gaan hierin geen uitdaging uit de weg, want we willen hoe dan ook de leverbetrouwbaarheid waar maken wat de klant van ons gewend is.’’

‘’We willen hoe dan ook de leverbetrouwbaarheid waar maken wat de klant van ons gewend is.’’

Zijn er verder nog ontwikkelingen op het gebied van Logistiek die je graag wilt delen?
‘’We hebben een mooi perspectief en uitdagingen op het gebied van duurzaamheid. Het voelt ook goed om bezig te zijn met de dag van morgen. Dresz is 100% voorstander van ketentransparantie en we zien dit de komende tijd een belangrijker aspect worden. Uit Dresz perspectief is het positief om te zien dat we hier al stappen in hebben gezet en we ons door blijven ontwikkelen.”

”We hebben voor de lange termijn als doel om te bekijken hoe we de footprint van Dresz aanzienlijk kunnen verminderen. Dat we onder andere bijdrage leveren aan het herstel van natuur en samenleving. Onze logistiek partners zijn zeker een verlengstuk van deze doelen. Dit alles maakt dat we onze MVO-visie steeds breder uitdragen, zowel binnen als buiten het bedrijf. Want ‘we do good(s)’, en daar zijn we als bedrijf en ik als individu, heel erg trots op!”

Interessant?

Volg ons op LinkedIn en blijf op de hoogte.